10. 6.-8. 8. 2021

 

Malíř, ilustrátor, grafik - litograf František Pavlica z Hroznové Lhoty a jeho dílo bude představeno v Městské galerii v letních měsících. Expozici tvoří průřez tvorbou Františka Pavlici se zaměřením na jeho naivní tvorbu. Výstavou oslavíme nejen autorovo životní jubileum, ale také otevření galerie po dlouhém období, kdy musela být veřejnosti uzavřena. 

 

Vernisáž s Horňáckou cimbálovou muzikou Petra Galečky se bude konat ve čtvrtek 10. června 2021 od 17 hodin na Panském dvoře. 

V dnech 16. a 17. 6. od 16 do 19 hodin se v prostorách galerie uskuteční také LITOGRAFICKÁ DÍLNA S FRANTIŠKEM PAVLICOU. Zájemci  se pokusí vytvořit pod zkušeným vedením výtvarníka vlastní grafiku, ale je možné se jen přijít podívat a nahlédnout do práce litografa alespoň zvenčí. Dílna i průběžně probíhající výstava Mizející svět Františka Pavlici bude v rámci aktuálních opatření veřejnosti přístupna . Pokud máte víc jak 15 let a zájem vyzkoušet si práci litografa pošlete přihlášku na mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . V přihlášce prosíme o uvedení mailového a telefonického kontaktu a o který den dílny máte zájem.

 

 

"František Pavlica je malířem z Hroznové Lhoty na Slovácku a Slovácka. Redukovat mnohostrannou osobnost Františka na pouhého malíře by bylo ostudně nepřesné, je také grafikem-litografem, kreslířem, ilustrátorem, pořadatelem výtvarných sympozií, vynikajícím vinařem, výrobcem došků a v tom nejlepším slova smyslu člověkem místního slováckého folklóru. Františkova výtvarná tvorba těží z místních bohatých kulturních tradic, jeho malby a grafiky (nejčastěji tvoří technikou barevné litografie) jsou plné výjevů ze slováckého folklóru, svateb, slavností, nebo místní krajiny místy člověkem nedotčené a plné endemických orchidejí, jejíž krása květů se bezpochyby promítla do výtvarného myšlení zdejších obyvatel (viz slovácký ornament). František není umělcem vzdělávaným v akademiích umění či jiných oficiálních institucí plodících umělce světového mainstreamu, což v jeho případě vůbec není na škodu, neboť určitá pro něj typická samorostlost a „insitnost“ vytváří příznivé klima pro jeho na první pohled rozeznatelný výtvarný projev a styl. O to zajímavější je, že ve Františkově výtvarném díle nalezneme i vlivy moderny (Marc Chagall), zejména ve svébytném a odvážném nakládání s perspektivou či poetičnost mající blízko k Hegedušičovu výtvarnému vidění světa, či jiných naivních malířů (např. Pirosmani, Nikifor). Zároveň lidské hemžení a radost ve Františkových obrazech připomíná Bruegelovu žánrovou malbu se zaměřením na život sedláků a venkovských lidí." Jan Melena, 2021

  

"K zásadnímu zlomu v tvorbě Františka Pavlici došlo v roce 2002, kdy namaloval obraz jako návrh pro plakát každoročně pořádaného „Živého Betléma“ v Hroznové Lhotě. Inspiroval se poetikou insitních malířů, naivistů, kterým se říká „malíři něžného srdce“. V obrazech nahlíží na realitu optikou dětských očí, ale se zkušeností poučeného dospělého člověka. Chagallovsky si hraje s perspektivou, pohled „shůry“ mu umožňuje dostat na plochu obrazu jednak stylizovanou podobu exteriéru, ale také děj i celkovou atmosféru. Po vyzkoušení tisku jednobarevné litografie se začal zajímat o vícebarevnou litografii. Touto technikou, jako první motiv, přenesl na plochu litografického kamene právě svůj „Živý Betlém“ z Hroznové Lhoty. Tato grafika se všem tak líbila, že nedalo moc přesvědčování, aby podobným výtvarným pohledem tvořil dál. Během dvou let takto vytvořil dalších jedenáct listů, v nichž námětově zpracoval hospodářský rok na vesnici a zejména folklorní tradice na Slovácku." Miroslav Potyka, 2021

 

"Zpívané písničky odezní a zmizí. Františkovy písně, převtělené do výtvarné podoby a zarámované, mám stále na očích. Lidé na nich zobrazení kráčejí pěšinkami, kterými chodili jejich předkové. Ony pěšinky už dávno nejsou pod přelivem asfaltu a betonu vidět. Ale nezanikly, jen v skrytu čekají, až docela zabloudíme a nebudeme vědět kudy kam. Tehdy nám pomohou najít cestu." Jiří Jilík, 2019